søndag 1. januar 2012

Noen av innleggene i serien som Dagsavisen slettet – Del 4

01.11.2011 – NAV-kontor får kritikk av fylkesmannen

NAV-kontoret på Lerkendal i Trondheim har ikke sikret at brukerne har fått individuell behandling, og får kritikk av fylkesmannen (…)

 

Fylkesmannen kritiserer at vi har fulgt prosedyrer og retningslinjer for slavisk.

 

Vi har ikke sikret individuell behandling, sier kommunaldirektør for helse i Trondheim kommune, Helge Garåsen.

 

Retningslinjene er veiledende, men man skal gjøre en individuell vurdering av folks behov.

 

Dette er viktig fordi folk er forskjellige, og behovene er forskjellige (…)

 

Årsaken til at det er gjort feil hos NAV er ifølge kommunaldirektør Helge Garåsen at ledelsen ikke har vært klare nok i beskjedene til de som jobber på NAV.

 

Også Høyres Yngve Brox tror dette handler om for dårlig opplæring.

 

Det har trolig vært for lite fokus på å gjøre ting på rett måte, jeg hadde forventet at dette var i orden.

 

Alle de ansatte ved alle NAVs kontorer i Trondheim får nå opplæring.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7858401


 

Under, viser jeg et ringe utdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet

 

NOU 2004: 18

 

Helhet og plan i sosial- og helsetjenestene

 

3 Gjeldende rett – Kommunehelsetjenesteloven og Sosialtjenesteloven

 

3.1 Innledning

 

(…) Kommunene plikter å sørge for et forsvarlig tjenestetilbud – generelt og i forhold til den enkelte – uavhengig av kommuneøkonomien.

 

Det er tale om rettslige forpliktelser som den enkelte borger kan kreve håndhevet, om nødvendig med domstolenes hjelp (…)

 

3.2 Kort om retten til ytelser

 

For å nå målene som er satt i lovgivningen, må tjenesteapparatet møte den enkeltes behov og søke å utforme individuelt tilpassede tilbud (…)

 

3.3 Kort om det kommunale ansvar

 

3.3.1 Innledning

 

(…) Kommunen skal fremme økonomisk og sosial trygghet, bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til økt likeverd, forebygge sosiale problemer samt å bidra til at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig og ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre (…) 

 

3.3.2 Kommunale oppgaver

 

(…) Sosialtjenesten skal også medvirke til å skaffe boliger til personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet, herunder boliger med særlig tilpassing og med hjelpe- og vernetiltak for dem som trenger det på grunn av alder, funksjonshemming eller av andre årsaker, jf. Sosialtjenesteloven § 3-4.

 

Sosialtjenesten er forpliktet til å finne midlertidig husvære for dem som ikke klarer det selv, jf. § 4-5. (…)

 

3.3.4 Økonomisk stønad

 

(…) Sosialtjenesten skal utrede hjelpebehovet i nært samarbeid med søker, jf. § 8-4.

 

Økonomiske problemer kan være bare en del av et større problemkompleks.

 

Det kan derfor være aktuelt å sette inn andre hjelpetiltak enn økonomisk støtte for å nå lovens formål, jf. sosialtjenestens plikt til å gi opplysninger, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer, eller sørge for kontakt med andre som kan gi slike råd, jf. § 4-1.(…)

 

Sosialtjenesten skal utøve skjønn når det vurderes om det skal ytes stønad, og ved utmåling av stønaden.

 

Bruk av skjønn fører til ulikheter i stønadsnivået, men ulikhetene skal være saklig begrunnet i ulike individuelle behov.

 

Loven har ingen bestemmelser om selve stønadsnivået.

 

I utgangspunktet står kommunene fritt til å fastsette nivået på sine sosialhjelpsytelser, men stønaden må sikre et forsvarlig livsopphold (…)


På den annen side er det også avgjørende viktig at ytelsene ikke er så knappe at tjenestemottaker holdes i mer eller mindre permanent krisetilstand som undergraver hans eller hennes evne til å ta grep i og gjøre noe effektivt for å forbedre sin egen situasjon (…)

 

3.3.5 Samarbeid, informasjon og forebyggende arbeid

 

(…) Blir det påvist mangler ved de tjenester som andre deler av forvaltningen skal yte til personer med et særlig hjelpebehov, skal sosialtjenesten om nødvendig ta opp saken med rette vedkommende.

 

Er det uklarhet eller uenighet om hvor ansvaret ligger, skal sosialtjenesten søke å klargjøre forholdet (…)

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2004/nou-2004-18/4.html?id=150722

 

Jeg synes Brox og Garåsen – for å levere sine uttalelser og vurderinger med en minstenorm av anstendighet og legitimitet burde ha henvist til overnevnte rettigheter og plikter m.m som hjelpeapparatet står ansvarlige for å oppfylle – og erkjent at disse til stadighet saboteres med vitende og vilje.

 

For selv de mest tomhjernede aktører i forvaltningen har blitt gjort grundig kjent med overnevnte før de tiltrådte sin stilling.

 

Lovverket, stillingsinstruksen og de gjeldende rettigheter er deres simple plikt overfor allmennheten å sette seg inn i, og har de ikke det gjort og har papirene i orden på at de har såpass minimum av utdannelse at de klarer å oppfatte selv enkle sammenhenger så har de heller ingenting i forvaltningen å gjøre.

 

De skal etter all forsvarlig etterprøvbarhet og instrukser fra Regjeringen aldri bli ansatt der hvis grunnleggende kompetanse ikke er til stede!:

 

SORIA MORIA – ERKLÆRINGEN, UTDRAG;

 

Kapittel 8: Sosialpolitikk

 

(…) Regjeringen vil sørge for en kvalifisert bemanning av den nye arbeids- og velferdsetaten, samt tiltaksmidler for å sette ledige raskere i aktivitet og arbeid.

 

Kapittel 11: Fornyelse og utvikling av offentlig sektor

 

Enkeltmenneskets behov skal stå i sentrum både når det gjelder innholdet i, og organiseringen av, velferdstilbudene.

 

Tjenestene skal så langt som mulig tilpasses den enkeltes behov. 

 

Gjennom hyppig og aktiv dialog med den enkelte skal offentlige myndigheter forsikre seg om at tilbudet som gis, samsvarer med de behov mottakeren har (…)

http://bit.ly/a0DBQK


Fra: “Plattform for regjeringssamarbeidet mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet 2005-09″

http://bit.ly/arf0fo


Strategi for oppfølging av brukere i NAV, og Kompetanse i NAV- kontoret – Overordnede prinsipper og føringer

http://bit.ly/pjTyqQ 


Nav – Henvisning til riktig myndighet og andre bestemmelser:

http://bit.ly/hzKFYB


 

“Konklusjonene” B & G sett i denne sammenheng velger å kringkaste med grundig viten i bunn om at akkurat den samme problematikk som her belyses har gått igjen med uke- eller månedsvisse repriser gjennom ÅR, viser ikke annet enn en oppsiktsvekkende unnfallenhet av de sjeldne!

 

Når til og med våre ansvarlige samfunnstopper forsøker å bagatellisere såpass kjente tema som rammer mange mennesker alvorlig og avstedkommer enorme negative ringvirkninger som direkte resultat av den vante sløve feige og inkompetente runddans som strategisk opprettholdes og som belaster samfunnsøkonomien flere tusen ganger mer enn hvis man hadde erkjent idiotveldet og erstattet den uvillige forvalterbermen med håndsydd kompetanse som oppfylte lovens krav ved å sørge for riktige ansettelsesprosedyrer, kompetent håndtering og iverksettelse av adekvat og forskriftsmessig forebygging, så blir jeg kraftig forbannet!

 

Dere av alle burde ha ryggrad nok til å ikke gjøre forsøk på å glatte over og tilsløre de faktiske forhold!

 

Dere skulle ha talt de stemmeløses sak og spikret politikerne opp ned etter veggen til de avleverte troverdige forklaringer på kolossale tillitsbrudd og kom med forslag til løsninger på utøvelsen av massivt myndighetsmisbruk som alltid vil opprettholdes ved hjelp av mellomleddenes taushet!

 

Dere velger i stedet å fremsette de sedvanlige tafatte gjengangerfraser overfor etikkblåste noksagter som overhodet ikke er interessert i å utføre sitt arbeid med tilstrekkelig yrkesfaglig forsvarlighet og sunt skjønn, i stedet for å gå dem på klingen med reelle sanksjoner der det vises til den del av straffeloven som er ment å beskytte borgere mot vilkårlighet begått av uttallige uegnede forvaltningstilsatte – og truer med å faktisk håndheve denne overfor hver enkelt av disse hvis de velger å opprettholde den sosialkriminalitet de så lovbeskyttet og gladelig begår – om så i en eneste sak til!

 

Dette spillet for galleriet er mildt sagt meget betenkelig.

 

“Kommunene plikter å sørge for et forsvarlig tjenestetilbud – generelt og i forhold til den enkelte – UAVHENGIG AV KOMMUNEØKONOMIEN”!

 

Mer om flere avvik som har rullet og gått i årevis kan leses litt om her:  

 

KLAGE – VARSLING-RAPPORT OM UTSTRAKT MAKTMISBRUK OG KAMERADERI I FORVALTNINGEN BYDEL NORDSTRAND

http://bit.ly/cyr0Go

 

Er etikken fraværende i offentlig forvaltning? Hvem kan bistå når tjenesteutøveren misbruker sin myndighet?

http://bit.ly/clMyRg

 

Individuell plan – Ansvar – Utarbeidelsen av planen skal skje gjennom et samarbeid mellom ulike tjenesteytere og etater:

http://bit.ly/9RSuFs

 

Sosialtjenesten – Om å holde orden i eget hus. Hvordan blir brukeren møtt?

http://bit.ly/9mRaTO

 

Sosialarbeideres holdninger: ”Vi vet hvordan du har det og det er greit for oss”

http://bit.ly/gEMhQM

Ondskapen i byråkratiske organisasjoner

http://bit.ly/edArzz


Makttopper som ikke evner/gidder/ ser det hensiktsmessig å forvalte sitt embete med tilstrekkelig, forsvarlig og sunt skjønn  må skiftes ut!

 

01.11.2011 – Ni av ti NAV-kontor bryt lova

 

Ni av ti NAV kontor her i landet bryt lov og offentlege forskrifter om sosiale tenester.

 

Får kritikk for brot på teieplikt og manglar individuell behandling.

 


 

Det viser tilsyn med sosiale tenester i kommunane i 2010.

 

Då blei det gjennomført 50 tilsyn ved NAV-kontor i like mange kommunar, og i 45 av desse tilsyna blei det funne grunnlag for kritikk.

 

Det vil seie at ni av ti NAV kontor bryt lov og føresegner om sosiale tenester.

 

I Telemark er det funne kritikkverdige forhold i fem av dei seks tilsyna som er gjennomført.

 

I undersøkinga kjem det fram at NAV er for dårleg til å sikre individuell behandling av søkarar til økonomisk støtte.

 

I mange tilfelle blir det heller ikkje tatt omsyn til teieplikta, fordi dei som sit i køen kan høyre samtaler mellom saksbehandlar og den som søker hjelp (…)


 

Fylkesmannen i Telemark har nyleg undersøkt om NAV Sauherad sikrar ei forsvarleg behandling av søknader om økonomisk stønad. 

Det skal vere ei tilstrekkeleg kartlegging av hjelpebehovet, stønadsbehovet skal bli vurdert individuelt og utmålinga av stønad skal samsvare med hjelpebehovet til søkaren.

 

NAV Sauherad får kritikk for at opplysningar som er underlagt teieplikta kan høyrast av andre.

 

Medlemmar av revisjonsteamet som var på besøk kunne overhøyre samtaler klientar hadde med saksbehandlarane medan dei sat i ventesofaen.

 

Desse brota på teieplikta blei heller ikkje registrert og rapportert vidare, slik at dei kan brukast i forbetringsarbeidet (…)


 

Revisjonsteamet til Fylkesmannen har også undersøkt 13 tilfeldig valde mapper i Sauherad, der sju av desse galt naudhjelp.

 

Her blei det funne mange manglar ved søknadene. 

 

Det var ikkje fylt ut kva det var søkt hjelp om, opplysningar og helse og sosiale forhold mangla og opplysningar om korleis hjelpa var rekna ut eller kva det skulle dekke. 

 

Det gjekk heller ikkje fram om det var ei individuell behandling av søknadene (…)

Kva kan årsaka vere til at det er funne så mange avvik?

 

– Det er vanskeleg å svare på.

 

Tilsyn med økonomisk sosialhjelp fekk vi først heimel for å føre i 2010.

 

I Telemark fant vi at fleire kommunar ikkje sørga for individuelle vurderingar rundt forhold som har med brukarane si helse, sosiale og økonomiske situasjon.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7856562http://sommer17.wordpress.com/2012/01/01/12294/




26.01.2012:  Avvik hos NAV følges opp

"Lyngdal kommune har fått påpekt to avvik hos NAV. Fylkesmannen følger opp avvikene knyttet til hvordan søknader om økonomisk støtte blir behandlet (...)

Når det gjelder behovet for økt kompetanse om behandling av økonomisk sosialhjelp opplyser kommunen at de har tenkt å ha faste ukentlige saksmøter, intern opplæring, ny skriftlig rutine og tilbud om aktuelle kurs. 

Den interne opplæringen vil Fylkesmannen ha en tidsplan på. 

Med hensyn til å sikre kontroll med saksbehandlingen, skal dette gjøres ved at saksbehandler leverer dokumentene og vedtaket til sin leder for underskrift. Det vil også blir foretatt fire kontroller i året. 

Fylkesmannen vil ha greie på hva denne kontrolen skal gå ut på."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar