“Tenk alltid på hva folk vil si og ta den sterkestes parti” ble slettet etter drøye to måneder, med topp-plassering under “Mest lest” største del av tiden.
Serien ble fjernet etter at den hadde oppnådd hele 333212 treff, og samlet 653 kommentarer.
Her vises tråden som debattlederen konstruerte en dag i forveien som skalkeskjul for slettingen.
Essensen i denne, dreier seg hovedsakelig om sjikane av meg og annen debattant:
“Hvordan blir Nyemeninger.no bedre?”
http://bit.ly/uhMsH6
Oppsummering av gangen i dette overtrampet står vist fra min kommentar
18 og på neste side i takkformegtalen til Øystein Helmikstøl – ansvarlig
for slettingen med tittelen: «DAGSAVISEN SUGER RÆV». Leve Dagsavisen!
Og i “Tyvenes jul” – side 2:
http://bit.ly/srJhXh Kommentarene jeg ba om at måtte bli oversendt meg da jeg ikke hadde lagret disse ble oversett, og lenge sto de heller ikke oppført i kommentarlinjen på profilen min.
Etter flere klager fra meg kom endelig kommentarfeltet opp igjen, og det går nå an å søke etter alle innlegg som ble fjernet.
Krav om gjeninnsetting av serien ble aldri besvart.
Innleggene som ble sensurert blir nå samlet i blogginnlegg:
Dette er Del 1:
Skandaletoppene, og toppen av skandalene - Del 1 av 4:
17.08.2002: En helvetes jobb
Milliontap, omorganiseringer og rot har ført Aetat inn i en kollektiv depresjon.
Drapstruslene har haglet og ansatte har gått (…)
20. september 2000 avslørte VG at Aetat hadde tatt æren for langt flere jobbformidlinger enn de som faktisk hadde funnet sted.
Aetat hadde bedrevet systematisk juks.
Samtidig ble det avslørt at Ted Hanisch hadde visst om triksekulturen i nesten et år uten å gjøre noe med den.
Den offentlige skandalen var et faktum.
Systemet la opp til juks.
Det var ingen kontroll med innrapporteringene.
Det ble en usunn kultur, sier Erling Mathisen ved Aetat Gamle Christiania.
Den 23. oktober 2000 ryddet Ted Hanisch sitt sjefskontor i Aetat.
Statsråd Jørgen Kosmo nektet å gi den ydmykede direktøren den tiden han selv mente han trengte for å rydde opp i skandalen.
Hanisch hadde skaffet seg ideologiske fiender på begge sider av det politiske spekteret.
Venstresiden mente han var for markedsrettet, og høyresiden var skeptisk til ideen om at staten skulle drive kommersielt, sier Olav Magnussen i NHO.
Da han kom i trøbbel løp alle til hver sin kant.
43 millioner i tap.
Uten Hanisch på toppen av Aetat var det heller ingen sterke krefter som kjempet for at babyen Aetat bedrift skulle overleve da statsbudsjettet ble revidert i mai 2001.
Da besluttet Stortinget å legge ned markedsflørten etter bare ett års drift.
Begrunnelsen var blant annet EØS-reglene.
Handelsbedriftenes nitide lobbying hadde ført frem.
- I mars ble alt verre.
- Da kom det nye datasystemet «Arena» del 1 på plass.
-
Arena skal sikre kvaliteten.
- Kvalitetssikringen er så ettertrykkelig at saksbehandlingen tar dobbelt så lang tid som før.
-
Snart vokste også køene av vanligedagpengemottagere som ikke fikk pengene sine.
-
Denne gangen på grunn av det nye dataverktøyet.
Folk jobbet til langt på kveld.
Jobben opplevdes som ett eneste mærrasig.
De våknet og grein om natten.
Alt skulle skje samtidig, forteller Løff om tilstanden ved arbeidskontoret i Drammen.
Inger Christensen ved Aetat Gamle Christiania bekrefter.
Det nye datasystemet er veldig komplisert.
Der vi før kunne finne nødvendig informasjon på ett skjermbilde må vi nå innom fem.
Bare å få betalt en regning er en stor og tidkrevende operasjon.
Folk har mistet praksisplassen eller fått studiene ødelagt på grunn av sene utbetalinger fra Aetat, forteller hun.
Victor Norman kaller Arena-problemene for «nødvendige barnesykdommer».
Tillitsvalgt i Norsk Tjenestemannslag, Erling Mathisen, mener det dreier seg om en offentlig dataskandale.
Med en samlet prislapp på 722 millioner kroner utgjør den gigantiske omleggingen en av landets største offentlige datasatsinger noensinne.
Den er beregnet å ta fem år.
Allerede i 1998, etter ti måneders drift, begynte det å lukte skandale av prosjektet.
Da dømte Arbeidsdirektoratets egen internrevisjon styringen av det nord og ned, og arbeidsdirektør Hanisch hevet kontrakten med den eksterne leverandøren, it-selskapet Bull.
Bull gikk til sak og to år senere måtte Hanisch bla opp 11 millioner kroner som følge av et forlik med selskapet.
I 2002 har iverksettingen av Arena stort sett skapt kaos, fortvilelse, drapstrusler og sykemeldinger.
Datafadesen ble dråpen som fikk alt til å renne over, og som fikk etatens største fagforening, NTL, til å gå til politisk streik 22. mai i år.
Statsråd Victor Norman har uttalt at NTL ikke har noe å klage på fordi foreningen selv har vært med på utviklingen av «Arena».
Han burde ta en prat med sin fetter og gode venn Ted Hanisch om det datasystemet.
Det var han som satte det hele i gang, sier NTL-leder i Aetat Synnøve Kitdal.
Hun er sint.
Hun mener etatens ansatte er blitt herjet med over lengre tid, og at det de trenger nå er arbeidsro (…)
http://www.dn.no/arkiv/article33978.ece’
Et svar til overnevnte art:
Uregistrert skrev 21 februar 2009, kl. 12:45
It was planned that way:
“Det nytter ikke lenger å være godtroende naiv. Når ting går til H.., er det fordi personer med makt ønsker at ting skal gå til H….
Big things in history don`t happen by accident, it was planned that way!
Dette har vært erkjennelsen til flere store presidenter etc,
Derrsom journalister mot normalt ønsker å finne planen bak katastrofen, målet med den, i hvilken sammenheng den har sin misjon osv. kan de bare studere Ted Hanisch sin epoke som arbeidsdirektør.
Man må samtidig studere hans bakgrunn og hans internasjonale verv.
Studer f.eks. hvorfor han som arbeidsdirektør for staten, sørget for å fjerne monopolet staten hadde på formidling til faste stillinger.
Hvorfor han sørget for å få forandret på en sysselsettingslov som hadde fungert greit over generasjoner.
Studer hvorfor norges første private formidlingsbyrå av faste stillinger var registrert i Brønnøysundregistrene i Hanisch sitt navn tre dager etter han hadde fått “sparken” som arbeidsdirektør av sin partifelle Kosmo..
Studer hvorfor stedfortredende direktør og flere av Haniscxh sine nærmeste direktører plutselig sluttet å arbeide for staten i betrodde maktstillinger og begynte å jobbe i Hansich sitt private selskap.
Studer hvorfor en tidligere NHO president er styreleder i selskapet.
Sannheten og sammenhengene ligger like frasmfor nesen for den som ønsker å finne og se.
Men det er vel lenge siden journalister i corporate media serverte sannheten, dype sammenhenger og maktelitens virkelige motiver overfor hvermannsen.
De vet jo hvem som eier dem”!
http://forum.e24.no/forum/article31501.ece?pageId=2&sortLes også Justice1”s innlegg der han som ansatt i Aetat satt inne med sjokkopplysninger rundt de interne forholdene:
Møte med A-etat:
http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=60&ThreadID=151613
A-etat og trygd- og korrupsjon?
http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=60&ThreadID=151620
23.10.2000: Ted Hanisch går av
Ted Hanisch går av som arbeidsdirektør etter avsløringene om juks i Aetat.
Arbeids- og administrasjonsminister Jørgen Kosmo (Ap) tar Hanisch’ oppsigelse til etteretning og uttrykker at han er fornøyd med den omstillingen Hanisch har ledet Aetat gjennom.
Kosmo er imidlertid sterkt kritisk til den ukulturen som har spredd seg i etaten under Hanisch’ ledelse.
Man kan også spørre seg om det er andre ting i etaten som preges av denne ukulturen, sier Kosmo til NTB (…)
http://www.digi.no/57219/ted-hanisch-gaar-av04.11.2003 – Spiste og drakk for 560.000 kr
Han har mast seg til piano i statsråd-leiligheten og svidd av godt og vel en halv million kroner på restaurant.
Nå beklager Victor D. Norman (H) (…)
Norman har brukt 560.000 kroner til representasjon siden han ble arbeids- og administrasjonsminister for to år siden (…)
Norman forklarer besøkene på noen av Oslos mest eksklusive restauranter med behovet for teambygging.
Man skal bygge et team, og man skal av og til verdsette teamet.
Derfor har vi noen ganger gått ut for å premiere teamet, men som oftest har vi sittet her og jobbet.
Og hvis det er noe statsråden er en forkjemper for, er det brunost, sier Norman til VG (…)
VG skriver videre at departementet kjøpte inn ekstrautstyr for 117.400 kroner til Normans statsrådleilighet.
Norman krevde å få et piano i leiligheten sin, og selv om både departementsråden og stabssjefen sa nei, kom pianoet på plass.
http://pub.nettavisen.no/nettavisen/innenriks/article151329.ece
04.11.2003 – Normans luksus får etterspill
(…) Dette er en helt horribel sak som vi tar svært alvorlig.
Vi forutsetter at Normans sjef, Kjell Magne Bondevik, kaller ham inn på teppet, sier stortingsrepresentant Ulf Erik Knudsen (Frp) til TV 2 Nettavisen.
Som medlem i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen er Knudsen ekstra oppbrakt over at det er arbeids- og administrasjonsministeren som har gått over maksimumssatsene for representasjon i staten.
Som leder for arbeids- og administrasjonsdepartementet som krever modernisering og effektivisering av staten bør Norman selv være et godt eksempel.
En slik pengebruk er helt hårreisende og helt uakseptabel, sier Knudsen (…)
Norman bør vise moderasjon, blant annet med tanke på lønnsoppgjørene som han har ansvar for.
Når han bruker skattebetalernes penger slik, blir det nesten som om han er statsråd for en bananrepublikk, sier Knudsen (…)
Det er litt uverdig av en statsråd ikke å følge reglene, særlig når vedkommende har så stor innflytelse over reglene som Norman har. Det er ikke bra at en statsråd oppfører seg som om han er hevet over reglene, sier Arnøy til TV 2 Nettavisen.
http://pub.nettavisen.no/nettavisen/innenriks/article151493.ece
04.11.2003 – Byråkrater vil bli kvitt Norman
Professor i politikk, Frank Aarebrot, mener oppslagene om arbeids- og administrasjonsminister Victor Normans pengebruk kan være plantet av byråkrater som føler seg truet av statsråden (…)
Som statsråd har han tråkket på mange såre tær.
For akademikere i offentlig tjeneste i Oslo er Norman en farlig mann, og det åpner for lekkasjer til pressen om statsråden, sier han (…)
http://www.nettavisen.no/innenriks/article151545.ece
-
06.11.2003: Skjerper Norman-kritikk
Jens Stoltenberg, Kristin Halvorsen eller Carl I. Hagen er alle misfornøyde med Victor Norman.
- Det foreligger alvorlige påstander som handler om statsrådens dømmekraft og hvorvidt han etterlever sine egne regler.
-
Det er viktig at en statsråd har tillit, særlig når han forvalter reglene som gjelder for hundretusener av statsansatte, sier Jens Stoltenberg til VG.
- Han mener habilitetsproblemene rundt Normans kjæreste og tidligere statssekretær, Christine B. Meyer, gjør saken enda verre. Stoltenberg får støtte av Kristin Halvorsen.
-
Det er ikke særlig tillitvekkende at han først betaler tilbake overforbruket etter at dette har blitt en offentlig sak, sier Halvorsen.
-
06.11.2003: Foreslo kjæresten til styreverv
-
Ikke inhabil, mente statsråd Victor D. Norman da han fikk vite at departementet foreslo kjæresten til styreverv i forskningsrådet (…)
- Meyer ble foreslått som kandidat til et av forskningsrådets divisjonsstyrer av Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD) i et brev 16. juni i år.
-
Da hadde Meyer sluttet som statssekretær i departementet, og de to var kjærester.
Saksbehandler Trond Høviskeland, som skrev brevet der Meyer ble foreslått, visste ikke om sjefens forhold til Meyer.
Hadde jeg visst det jeg vet nå, ville jeg ikke ha sendt forslaget, sier han til VG (…)
-
06.11.2003: Arbeidsledige raser mot Norman
-
Arbeidssøkerforbundet er fly forbannet på arbeids- og administrasjonsminister Victor Norman.
-
De krever at han går av.Nok er nok, mener arbeidssøkerne: det holder ikke med en unnskyldning fra Norman.
-
Avsløringene om inhabilitet og råflotte middager må få konsekvenser.
- Bestemmer reglene selv
-
De er særlig oppbrakte over at Norman har hatt en lemfeldig omgang med det regelverket han selv er øverste politiske ansvarlige for (…)
- Jeg registrerer at det er forskjell på kong Norman og Jørgen dagpengemottaker. Det er ikke en rettsstat verdig.
-
Gjør du en liten feil som arbeidsledig, for eksempel krysser feil på et meldekort, mister du retten til dagpenger i åtte uker.
Da hjelper det ikke om du beklager eller tilbyr deg å betale tilbake, sier Trulsrud (…)
13.01.2010 – Nav-ledelsen er bleik
Ansatte i Nav mener at ledelsen er bleik og fraskriver seg ansvar.
Tillitsvalgte etterlyser klarere prioriteringer og hevder at det er en ukultur i etaten (…)
Jeg synes den sentrale ledelsen er bleike, og dette har vi tillitsvalgte tatt opp med dem, sier (Nils Vidar Engelien ved Nav Kristiansand.)
Han mener at det ikke bare er på toppen folk gjør feil valg.
Etter min mening virker det som om mange ledere vil være best i klassen og vil klare alle arbeidsoppgavene som de blir pålagt dem sentralt, uten å stille altfor mange spørsmål, sier han.
Det er nok en ukultur i Nav, der mange ledere på lokalt og fylkesnivå skjuler noen av de problemene som finnes i organisasjonen.
Dermed kan de som sitter høyere opp i systemet tro alt fungerer bra.
Betyr det at beslutninger sentralt i Nav kan være tatt på feil eller mangelfullt grunnlag?
Ja det gjør nok det, jeg vil ikke si at noen lyver eller snakker usant, men den informasjonen som kommer frem er sminket, sier Engelien (…)
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6942861
17.09.2010 – Slett politisk handverk
Nav-reforma har vore sterkt politikarstyrt frå starten, men ingen politikar har tatt ansvar for den varige krisa.
Det seier Nav-tilsett i ny bok.
I boka «NAVet som knakk» rettar Kristian Lislerud skarp kritikk mot både dei politikarane som førebudde og sette i verk Nav-reforma, og dei som ikkje har tatt ansvar etter kvart som enorme problem har blitt synlege.
Statsminister Jens Stoltenberg gjekk under dekk da Nav-stormen kom.
Statsråd Bjarne Håkon Hanssen møtte kritikken frå Riksrevisjonen med kåserande kommentarar.
Da situasjonen var på det mest kritiske, gjekk Dag Terje Andersen av som statsråd, og det vart sett inn ein settestatsråd, oppsummerer Lislerud.
Han er sjølv tilsett i Nav, men arbeider som seniorrådgivar i ei fagforeining.
Da Hanne Bjurstrøm tok over som arbeidsminister i desember 2009, hadde ho materiale nok til å handla, men har seinare vist noko bortimot handlingslamming.
Det er ubegripeleg at Arbeidarpartiet sine sentrale politikarar har tatt så lite ansvar for gjennomføringa av Nav-reforma, seier han til Klassekampen.
Partiet har hatt ei viktig rolle i oppbygging og vedlikehald av velferdsstaten.
Framtida for velferdsstaten avheng av oppslutning i folket.
Det krev kvalitet i dei offentlege tenestene, elles opnar ein for privatisering av tenestene.
Boka gjennomgår førearbeid for reforma, brukarerfaringar og kritikk frå Arbeidstilsynet, Riksrevisjonen og Arbeidsforskningsinstituttet, fagforeiningar og brukarorganisasjonar.
Det har vore eit forunderleg spel gjennomført i eit sjølvbeskyttande system innan makteliten.
Fleire utgreiingar rådde til at ein skulle satsa på ei felles førsteline, men halda fast på to statlege etatar.
Likevel gjorde Stortinget vedtak om ein statleg etat med deltaking av den kommunale sosialtenesta i førstelina.
Den første generalfeilen var at ei så stor reform vart sett i verk utan solide risikovurderingar, seier Lislerud.
«Ei dør inn» har vore slagordet for å marknadsføra den store reforma.
Ein vakker, men urealistisk draum.
Korleis kan ein person ha kunnskap om heile det omfattande regelverket som Trygdeetaten og Aetat forvalta? (…)
I tillegg til arbeid, skal det også vera tilbod om aktivitet. Det har blitt nedtona.
Meiningsfull aktivitet kan føra mykje godt med seg for den som har levt i sosial isolasjon. Men det krev at dei tilsette har både tid og kompetanse.
Det er ikkje nok å laga planar og piska med nye kontrollrutinar, seier Lislerud.
Det er for seint å reversera reforma.
Det som trengst no, er å utvikla kompetente og myndige Nav-kontor.
Lytt til dei tilsette og brukarane, er hans råd til dei ansvarlege.
http://www.klassekampen.no/57964/article/item/null/-slett-politisk-handverk17.09.2010 – Nav-kritikk fra innsiden
Nav har brukt opp tabbekvoten.
Prisen for dette kan bli velferdsstatens fall, skriver Kristian Lislerud i boka Navet som knakk.Reformen har vært sterkt politikerstyrt.
Politikerne har ikke vært villige til å ta imot signaler fra forskere og interesseorganisasjoner.
Men politikerne har likevel ikke tatt ansvar for at problemene tårnet seg opp, mener Lislerud (…)
Reformen skulle ikke koste noe ekstra.
Men etaten har brukt 4 milliarder kroner på eksterne konsulenter.
http://www.fontene.no/nyheter/article5315375.ece
17.09.2010 – KONSTATERT FALLITT – NAV-REFORMEN FUNGERER IKKE
http://bit.ly/bKm3DR
Slik ble Nav-systemet trumfet gjennom. Navn på de ansvarlige:
(…) Et viktig moment i saken synes å være at AP gjorde et dårlig valg i 2001 og i økende grad var opptatt av å styrke sin politiske profil på dette området, noe som beredte grunnen for at et flertall på Stortinget ville kunne vedta en organisatorisk reform.
8. mai 2002 kom det en innstilling fra APs Arbeidsgruppe for sosial rettferdighet (Sosialdemokratisk rettferdighet 2002), ledet av Bjarne Håkon Hanssen.
Der ble det foreslått at alle kommuner skulle etablere velferdskontorer, blant annet for å gjøre noe med kasteballproblemet.
Det ble foreslått at disse kontorene skulle dannes ved en samlokalisering og samordning av de kommunale sosialkontorene, trygdekontorene og Aetat (…)
En fjerde oppfatning av initiativet, som på mange vis kan innbefatte de andre, er at det var mye som tydet på at tiden var moden for en endring, dvs. en reorganisering av arbeids- og velferdsforvaltningen tvang seg frem og var politisk moden.
Et problem med en slik forklaring er spørsmålet om hvorfor akkurat da, i den formen og på den måten ? (…)
http://bit.ly/duYhto
HØRINGSUTTALELSE - Forslag om å erstatte rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad med en ny midlertidig folketrygdytelse, og forslag om å innføre rett og plikt til arbeidsevnevurderinger og aktivitetsplaner.
DOKUMENT FRA SOSIAL- OG HELSEDIREKTORATET TIL ARBEIDS- OG INKLUDERINGSDEPARTEMENTET 05.03.2008:
“EN SAMMENSLÅING AV DE TRE FOLKETRYGDYTELSENE VIL I STOR GRAD BYGGE OPP UNDER HOVEDMÅLENE MED FORSLAGET”
http://bit.ly/9fcqaxTEMA: Arbeidsmedisin – Utgave: 04/2010:
Fra rettighet til almisse?
Om overgangen fra yrkesrettet attføring til arbeidsavklaringspenger.
Misnøye med NAVs jobbformidling har ingen betydning.
Klageretten som fulgte med yrkesrettet attføring, er fjernet, påpeker overlege Håkon Lasse Leira.
1. mars 2010 kan vise seg å bli en dag å minnes.
Fra da av ble arbeidsavklaringspenger det NAV kunne tilby personer som tidligere ville fått yrkesrettet attføring.
Og da snakker vi om personer som har fått nedsatt evne til å skaffe seg arbeid på grunn av skade, sykdom eller lyte.
Yrkesrettet attføring tok sikte på å bevare personens yrkesmessige status og inntekt, og NAV bekostet ny utdannelse, gjerne over flere år.
Om en person ikke lenger kunne nyttiggjøre seg sitt fagbrev ville vedkommende få dekket utgiftene til et nytt i et annet fag.
Elektrikeren med dårlige knær kunne for eksempel få støtte til å skaffe seg fagbrev som baker.
I NAVs interne retningslinjer het det at arbeidssøkerens egne vurderinger og interesser skulle tillegges avgjørende betydning for NAVs beslutning i slike saker.
Om den skadelidte var misfornøyd med NAVs avgjørelse, kunne den ankes inn for Trygderetten.
Sånn er det ikke lenger.

Nå vurderer NAV om søkeren kan ta arbeid overhodet, også deltidsarbeid, uavhengig av tidligere erfaring og kompetanse.
Er du frisør, men er forhindret fra å fortsette i yrket fordi du har fått astma, får du ikke lenger støtte til å skaffe deg en tilsvarende utdanning.
Om NAV mener du kan sitte i kassa på REMA, så hjelper NAV til med formidling av slik jobb.
Om du går ned i lønn og ikke lenger har rettigheter som fagarbeider, er NAV uvedkommende.
Dersom du er rørlegger eller sykepleier med dårlig rygg, men fortsatt er i stand til å kjøre budbil for pizzarestauranten på hjørnet, er NAV fornøyd.
Du forsvinner fra sykefraværsstatistikken og det er hovedhensikten med arbeidsavklaringspengene.
Misnøye med NAVs jobbformidling har ingen betydning.
Klageretten som fulgte med yrkesrettet attføring, er fjernet.

Og en ting til.
Regjeringen har innført budsjettstyring av de tiltakene som tidligere lå under yrkesrettet attføring.
Det vil si at når budsjettet er brukt opp, er det ikke mer å hente.
Du kan få hjelp i mars, men kanskje ikke i oktober.
Dette har allerede ført til at attføringsbedrifter har måttet si opp ansatte fordi NAV hadde budsjettert for lavt.
Ordningen med yrkesrettet attføring var såkalt rettighetsbasert, noe som betydde at det alltid sto midler til rådighet (uavhengig av årstid!), men det gjør det altså ikke lenger.
Faglige råd ble overkjørt.
Arbeidsavklaringspenger har erstattet ikke bare rettighetene til yrkesrettet attføring, men også tidligere ordninger med rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad.
Omleggingen er innført med støtte fra samtlige partier på Stortinget, til tross for at fagmyndigheter har advart.
I sin høring pekte Arbeids- og velferdsdirektoratet “på at en streng fortolkning av regelen vil kunne føre personer over i kortsiktige og ustabile arbeidssituasjoner i stedet for mer langsiktige og stabile løsninger.
Sosial- og helsedirektoratet påtalte i sin høringsuttalelse blant annet det uheldige i at klageadgangen i realiteten ble fjernet.
Det kan være litt tidlig å evaluere nyordningen, men den ble framstilt som en rent teknisk omlegging da den kom, uten at de klare negative endringene ble diskutert i særlig grad, snarere tvert i mot (…)
19.01.2011: I trygdesaker møter Hjort og kollegene en annen byråkratisk vegg:
Der det er valgt en noenlunde romslig og raus ramme på sju timer for å håndtere en klagesak i Nav-systemet, så er min erfaring at mye av tiden går med til å få over sakens dokumenter, og på å purre og mase for i det hele tatt å få tilgang til Nav, sier han.
Nav er blitt det mest utilgjengelige jeg har opplevd av byråkratiske systemer. De er verre enn UDI, og det sier ikke så rent lite.
Ofte går mer enn halvparten av arbeidsinnsatsen med på å mase for å få sakens dokumenter og begynne å arbeide.
Hvis ikke Nav profesjonaliserer klagesaksbehandlingen sin opp mot advokater, så vil aldri stykkprisen holde.
Dette er en barnesykdom som de nå snart må komme over, erklærer Helge Hjort.
Når Advokatbladet snakker med Hjort, har han nettopp fått inn et vedtak fra Nav.
Det er et avslag på ti sider, et ikke helt uvanlig omfang på Nav-avslag.
Dette vedtaket burde vært på to-tre sider.
Det tar noe mer tid å håndtere en slik skrivekløe enn mange andre saker mot det offentlige, sier Hjort (…)
http://www.advokatbladet.no/Nyheter1/salar-2011-1-b/
Etikk i privatliv og offentlig forvaltning
Kommunal Rapport.
04.03.2010: Det er uetisk ikke å inkludere den enkeltes mulige restarbeidsevne under sykdom, men dette må skje på den sykes premisser.
Det er ikke nok å plassere vedkommende i ventemodus mens man sender brev hit og dit, henviser til regelverk og rutiner, eller til en annen saksbehandler, eller overordnet nivå.
«Om det er viktig?, – nei for meg høres dette ut som religiøst overformynderi», svarte en som ble bedt om å si sin mening om sak
Nav, arbeidsgiver, berørt lege og arbeidstakeren, plikter å sette seg ned og uten unødig opphold, skape et arbeidstilbud som passer den enkelte, uavhengig av stivbente rutiner.
Dette er vår simple plikt både som medmennesker, politikere, kolleger og arbeidsgivere.
Vi som er friske og arbeidsføre, har ansvar for at de som er utenfor aktivt arbeid og de som må ha assistanse i livet sitt, blir møtt med respekt og ikke mistro.
Det handler om deres og vår verdighet (…)
Vårt samfunn blir, til tross for stor materiell rikdom, mer og mer sårbart på grunn av skjevfordeling av ressurser og ensidig vekt på vekstfilosofi og gevinst.
Konsekvensen er økt gap mellom fattige og rike, økt antall uføre, sykmeldte og fattige.
Utfordringene møtes gjerne med reguleringer og innstramninger ut fra tanker om misbruk i stedet for innsats med å revitalisere enkeltmenneskers ressurser og bygging av sunne etiske normer og tillit.
Det er ofte mennesker med begrensede ressurser som blir taperne.
Les også “Vår tids elimineringselite” i tre deler:
http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread180924/?next=460
Kommentar #624
Skandalen ingen journalister ønsker å gå etter i sømmene
I første del av Skandaletoppene, og toppen av skandalene linket jeg til debatten
A-etat og trygd- og korrupsjon? – Der Arbeidsdirektør Ted Hanisch, fetteren til Victor Norman – som førøvrig ble ny Arbeids- og administrasjonsminister et år etter Hanishs avgang - er den som omtales:
http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=60&ThreadID=151620
Merkelig er det at (senere Riksrevisor) Jørgen Kosmo – ministeren som ga Hanisch avskjed i nåde, ikke reagerte over at Hanisch fetter – av alle mennesker på denne kloden tok over som Arbeidsdirektør.
Eller var dette ikke innenfor hans mandat?
Nå er forumet på Aftenposten av en eller annen grunn stengt enda – det går mot fire måneder etter tragedien.
Men jeg hadde nå lagret et utdrag:
AVVIKLINGEN AV AETAT
“Styringen av Aetat de senere år har dessverre vært en skandale, og det vet jeg da jeg selv er ansatt der.
Det begynte med en direktør som heller ville drive business enn å hjelpe arbeidsledige.
I og med at han hadde partiboka i AP i orden, fikk han lov til å bruke etaten fritt.
Noe av det første han gjorde var å få aksept for å legge ned styret for sitt egen direktorat, slik at han kunne unngå at noen så ham i kortene.
AP-ministeren som satt i departementet over ham mente at det direktøren holdt på med var modernisering, og derfor var et forbilde for andre statsetater.
Denne ministeren var veldig lite aktiv på arbeidsmarkedspolitiken, og lot direktøren som byråkrat faktisk få styre arbeidsmarkedspolitikken i Norge mer eller mindre som en eneveldig keiser.
Denne direktøren benyttet sin innflytelse til å endre sysselsettingsloven i Norge totalt.
Det ble fritt fram for å drive arbeidsformidling og utleie for hvem som helst og innenfor alle sektorer og bransjer, etter forlag fra denne arbeidsdirektøren.
Filosofien videre var at aetat nå først og fremst skulle drive forretning og tjene penger.
Konsekvensen på dette var naturligvis at vi ikke lenger skulle ta så mye hensyn til hvem vi hjalp videre, som antallet.
Det var i realiteten kun arbeidsgivers ønsker som skulle tas hensyn til overhodet.
Slik ble det gjerne at den som kom sist inn, gikk først ut igjen av køen.

Det var antydning til offentlig debatt i mediene rundt noen av disse temaene, bl.a. reagerte sosialtjenesten og trygdekontorene på at aetat drev å bygde murer mot dem.
Det ligger i kortene at sosiale kasus og arbeidssøkere med nedsatt førlighet ikke var så interessante når det først og fremst skulle tilbys betalingstjenester til arbeidsgivere.
Internt i Aetat ble dette truet fram gjennom hjernevasking og total offentlig munnkurv. Ledere som stilte spørsmål ved disse prioriteringene fikk beskjed om å finne seg noe annet å gjøre.
Slik mistet Aetat sine beste ledere, de med ryggrad og bevisste etiske holdninger.
Fagforeningen ble brakt til taushet gjennom utstrakt grad av “knusing” av opposisjon og indirekte korrupsjon ved å hjelpe de “snille” tillitsvalgte til stadig høyere lønn og privilegier, blant annet gjennom lokale lønnsforhandlinger og “frikjøp” av de tillitsvalgtes tid (…)
(…) Det ble tvert imot forlangt at alle kontorer skulle formidle x antall personer til arbeid hver 14.dag.
Det ble avholdt høytidelige konferanser hver 14.dag der det magiske antall ble presentert, og der det kontoret i fylket med flest “formidlinger” fikk tilsendt marsipankake med hilsen fra fylkesarbeidssjefen.
På denne tiden ble andre virksomhetsmål nesten ikke fulgt opp verken kvantitativt eller kvalitativt (…)
På et tidspunkt var aetat sine formelle statistikker oppe i ca 2 millioner formidlinger i året.
Det betyr jo at vi måtte ha formidlet hele arbeidsstyrken til nytt arbeid i løpet av ett år, dersom tallet skulle ha noen reell samfunnsmessig og politisk betydning, og ikke bare være det det var, nettopp ett tall, verken mer eller mindre, ett fullstendig meningsløst tall.
Men dette tallet var magisk, det var en dødssynd ikke å nå “tallet”.
De som ikke nådde “tallet” kunne forsvinne og finne seg et nytt arbeid”.

For å forstå handlemåten til denne direktøren og det meningsløse hysteriet rundt noen meningsløse tall som ble skapt, tror jeg en må analysere hvilke beveggrunner direktøren kan ha hatt.
Jeg kan ikke forstå annet enn at personlig berikelse må ha vært målet.
Det var vel hardt å fordøye at andre ap-teknokrater hadde blitt rike og formuende gjennom først å oppnå statlig AS og en dobling av lønn og evt. deretter få skreket til seg delprivatisering og en ytterligere ti-dobling av lønn som f.eks. i televerket, Statoil o.l.
Hva direktøren gjorde når de private kapital-krefter i Manpower o.l , syntes han lenge nok hadde vært en nyttig idiot, og fått igjennom endringene av sysselsettingsloven som kunne rydde alle hindringer av banen for de private selskapene styrker denne teorien.
Når lovendringen var gjennomført sørget nemlig de store private selskapene som tjener penger på dette, for at “formidlingsskandalen” i Aetat ble presentert av VG og andre riksdekkende medier(…)
Ministeren som satt over direktøren, og som tidligere hadde lyst denne opp i skyene, som det beste eksempel på modernisering i offentlig sektor, ble alvorlig i masken og gav avskjed i nåde.
Proforma ble det gjort slik at direktøren sto offentlig fram og sa at han ikke kjente noe til den “kulturen” han med sverd og halshugging hadde tvangsinnført i aetat.
Nei, den kulturen han hadde skapt bl.a. gjennom å fjerne ærlige og redelige ledere, og innføre et skrekk-regime kjente han selvsagt ingenting til (…)
Direktøren fikk dermed offisielt anledning til selv å si opp stillingen.
Så kommer overraskelsen, eller var det nettopp ikke noen overraskelse?
To dager sener har direktøren opprettet eget AS i Brønnøysund, med det formål å bedrive personalutvelgelse, formidling etc. mot vederlag.
Med seg på lasset tok han flere sentrale direktører fra topp-planet i etaten (…)
Det tragiske er at ukulturen ikke forsvant med de omtalte direktørenes avgang.
Direktøren hadde kjørt så hardt på lojalitet og hjernevasking at alle fylkesarbeidssjefer og lignende hadde gjort seg medskyldige og hadde “blod” på hendene.
De hadde måttet sverge troskap til “Kongen” for å beholde sine embeter, og stått last og brast mot personer som hadde innvendinger mot galskapen og hysteriet, for ikke å snakke om forakten og leken med skattebetalernes penger.
Dersom de hadde gått tilbake på dette nå, ville de totalt ha mistet “ansikt”.
Resultatet er en så skakk-kjørt organisasjon at politikerne nå ikke ser annen råd enn å nedlegge hele Aetat, noe som skjer 30.06.06.
Oppgavene til Aetat skal fra 01.07.06 bli ivaretatt av en ny organisasjon som skal dannes av nåværende trygdeetat og aetat.
Vi får inderlig håpe at det ikke er den rådende filosofien til de herskende i aetat som skal få råde i den nye organisasjonen.
Da er jeg redd vi har tapt kampen for å opprettholde dette landet som en sivilisert kulturnasjon (…)
“Å ta det på TV er ikke like “enkelt” for alle. Da kan det fort koste mer enn det smaker, om dere forstår?
Vi forstår meget godt, kanskje litt for godt.
Den skjulte makten baserer seg nemlig på frykt og trusler.
Frykt er den sterkeste av alle menneskelige følelser.
Klarer du derfor å styre et annets menneskes redsel og frykt, vil du også klare å styre dette mennesket (…)
Det er klart at mye makt er bygget på å kunne true med og iverksette sanksjoner, dersom du ikke gjør det som er forventet eller bestemt av personer med makt.
Dersom makten ikke har en sanksjonsmulighet, ville jo dette bli det vi kaller “en tom trussel”.
Denne makten nøler ofte ikke et sekund med å iverksette sanksjoner når truet.
For å statuere et eksempel til skrekk og advarsel for andre, tar man som regel heller litt for godt i enn litt for lite.
Man kan gjerne skyte spurver med kanoner for å si det slik.
Derfor må man faktisk ha enda større trusler å stå tilbake med for å komme noen veg.
Det eneste disse maktmisbrukerne frykter er som regel media.
De vet at dersom “ballen” først begynner å rulle, og tabloid-pressen f.eks. får blod på tann, vil løgnene rives ned en for en, og sannheten som regel komme for en dag.
Imidlertid vil de som regel ha sørget for at det ikke finnes bevis av noe slag som helst.
Å da få ansatte offentlig til å si sannheten, er nærmest umulig, da folk er livredde for jobbene sine.
De vil tross alt gjerne beholde hus og hjem.
Dersom de skjønner at du sitter på såpass mye bevis at de ikke kan true deg til taushet, vil de som regel inngå et forlik mot at saken dysses ned.
Derfor er det veldig lite av korrupsjonen i offentlig sektor som blir avslørt eller kommer offentligheten for øre.
I Norge har vi tradisjon for å gjøre kort prosess med såkalte “Whistleblowere” (…)
04.02.2009 – NAV har ført Stortinget bak lyset
Nrk.no kunne i dag fortelle at NAV i år må betale 100 millioner kroner ekstra til Statens Pensjonskasse.
Men til tross for at NAV-ledelsen har visst dette i flere måneder, har de unnlatt å varsle Arbeids- og inkluderingsdepartementet før inntil nylig (…)
Jeg er kjempeskuffet over at NAV har tilbakeholdt informasjon og tydeligvis ikke brukt pengene Stortinget har bevilget, til det formålet pengene var tiltenkt.

KrF-leder Dagfinn Høybråten.
Foto: Gard Brox Jensen, NRK
Dette er et brudd på etatens informasjonsplikt til departementet, og det påvirker informasjonen Stortinget får, sier KrF-leder Dagfinn Høybråten.
Også André Skjelstad (V), medlem av Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, er sjokkert over opplysningene.
«Dette er svært graverende. Ting er ikke under kontroll i NAV.» (…)
Alt tyder på at NAVs ledelse ikke har kontroll og jobber utrolig feil, sier Robert Eriksson i Frp.
Sammenlignet med før reformen ble innført, har NAV fått 784 nye årsverk.
I tillegg viser tallene at det er færre saker per årsverk enn før reformen, men de ubehandlede sakene øker.
Her er det noe riv ruskende galt i organisasjonen, sier Eriksson.
KrF-leder Dagfinn Høybråten mener regjeringen må ta ansvaret.
Det er Stoltenberg-regjeringen som har ansvar for iverksettelsen av NAV-reformen, og regjeringen har ikke gjort en tilstrekkelig jobb, sier Høybråten.
http://www.nrk.no/nyheter/1.6462306
Kommentar #634
Tvang, manipulering, konstruksjon og diktat vedrørende sykefraværet – Del 1 av 4
Ebba Wergeland – Arbeidslinja, Trondheimskonferansen 2008
Sosialmedisiner Ebba Wergeland slakter “Arbeidslinja” på Trondheimskonferansen 2008.
00:28:56
Added on 4/23/2011
|
14.11.2010: Ble forsøkt diktert av departement
Da SINTEF leverte en rapport om sykefraværet i Norge, fikk forskeren en fire sider lang rettelse fra Arbeids- departementet hvor konklusjonene var endret.En rekke anerkjente norske forskningsinstitutter blir presset til å skrive under på kontrakter som gir staten alle rettigheter til resultatet, viser Aftenpostens gjennomgåelse (…)
Det er akkurat blitt 2010.
Regjeringen forbereder upopulære tiltak for å få ned sykefraværet.
Til det trenger den faglig ammunisjon som blant annet bekrefter at sykefraværet i Norge er høyere enn i andre land.
SINTEF-forsker Solveig Osborg Ose får oppdraget med å lage en rapport.
Men konklusjonen i den 35 sider lange rapporten underbygger ikke påstanden om at sykefraværet i Norge er mye høyere enn i andre land.
Forskeren skriver at det «fortsatt er uklart om Norge har svært høyt sykefravær sammenlignet med andre land …».
Her krever Arbeidsdepartementet at rapporten endres: «Setningen må derfor endres til «Norge har et høyt sykefravær sammenlignet med andre land».
Dette går frem av den fire A4-sider lange «rettelsen» departementet sendte til Ose.
Jeg ble svært overrasket.
Det er ikke mulig å forstå departementets endringer på annen måte enn at det skulle fremstå som at sykefraværet i Norge er mye høyere enn i andre land, selv om vi ikke hadde god nok dokumentasjon på det, sier Solveig Osborg Ose, seniorforsker ved SINTEF.
I et avsnitt i rapporten skriver Ose at oppslagene i mediene om at «Sykefraværet eksploderer» og aldri har vært høyere, rett og slett ikke stemmer.
Det avsnittet krever departementet at hun sletter helt.
Departementet nøyer seg ikke med det.
Det ene etter det andre vil oppdragsgiveren at forskeren endrer.
Departementet liker heller ikke beskrivelsen av dramaet rundt sykelønnsordningen i 2006, da LO-leder Gerd-Liv Valla slo i bordet og krevde at statsminister Jens Stoltenberg gjorde retrett.
«Må bli en nøytral fortelling av hendelsene», skriver departementet, og kommer selv med et forslag til tekst der konfliktene er fjernet (…)
Til tross for den voldsomme debatten om sykefraværet på begynnelsen av året, har Ose aldri hørt at departementet noen gang har vist til rapporten hennes.
Aftenposten har heller ikke lyktes å finne rapporten på departementets hjemmesider.
SINTEF har publisert den på sine hjemmesider (…)
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3904189.ece
Statssekretær Luren. D. Reier – 15.11.2010:
Beklager SINTEF-blemmen
Arbeidsdepartementet sier at de aldri mente å presse SINTEF-forskeren til å endre på rapporten om sykefravær.
-
I dette tilfellet så kan jeg skjønne at Solveg Ose oppfattet det som om vi forsøkte å endre konklusjonen.
-
Det var ikke hensikten.
-
Men jeg skjønner at hun oppfattet det slik, og det er uheldig, sier statssekretær Jan-Erik Støstad.
-
Vil det si at dere legger dere flate?Jeg mener at den kommunikasjonen vi har drevet med er uheldig, sier han.
-
Samfunnsforskeren Solveig Osborg Ose ved SINTEF i Trondheim ble presset til å endre rapporten sin om sykefravær, skriver Aftenposten.no.Det var aldri intensjonen, men jeg forstår at hun kan ha oppfattet det slik, sier statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet til TV 2.Fire sider med «retting»SINTEF-forskeren Solveig Osborg Ose ble forsøkt diktert av Arbeidsdepartementet når hun leverte en rapport om sykefraværet i Norge.
I et fire sider langt brev skriver departementet om hvorfor de er uenig med hennes konklusjoner, og foreslår like gjerne sine egne.
Dette skjedde samtidig som regjeringen forberedet omfattende tiltak for å få ned fraværet på grunn av sykdom (…)
-
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/beklager-sintefblemmen-3342328.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar